Carole Baillargeon (Deschambault)

carole-baillargeonVictimes de coupures (2015)

Même isolé, tout outil évoque un utilisateur et une fonction. Une collection de vieux ciseaux est le point de départ de Victimes de coupures de Carole Baillargeon. L’artiste enveloppe compulsivement les squelettes métalliques d’un amoncèlement de fils de lin jusqu’à en modifier la silhouette. Cette transformation crée un contraste entre la douceur de l’enveloppe fibreuse et la dureté des lames de l’outil qui sert à couper. Bien que les ciseaux ainsi emmitouflés restent identifiables, il n’est plus possible d’y glisser les doigts ni d’en fermer les lames; leur utilité s’en trouve brouillée.

Carole Baillargeon amalgame, dans sa pratique artistique essentiellement hybride, les arts visuels, la scénographie et les métiers d’art. Son travail de création se développe depuis plus de trente ans et a été largement diffusé au Québec, en Amérique et en Europe. L’artiste a remporté de nombreux prix et bourses. Carole Baillargeon vit et travaille à Deschambault et à Québec.

L’artiste remercie l’École internationale d’été de l’Université Laval à Percé et la Maison des métiers d’art de Québec.


Tools are anthropomorphic objects: they carry the implicit presence and potential action of the absent body. The point of departure for Carole Baillargeon’s Victimes de Coupures is a collection of old, disused scissors. Compulsively wrapping the skeletal metal forms, the artist builds up areas until an accumulation of linen thread completely obliterates their silhouette. A tension is created by the soft tumour-like fibre growths contrasting with the tool’s sharp purpose – that is, to cut, to sever, to end. The muffled scissors remain recognizable but with no place to slip the fingers into or no way to close the blade, they become impotent, their usefulness suffocated.

Carole Baillargeon has developed a hybrid arts practice encompassing visual arts, scenography and fine craft for over thirty years. Her work is held in numerous public collections in Quebec and has been presented in over 100 solo and group exhibitions nationally, recently including the 30th International Symposium of Contemporary Art of Baie-Saint-Paul (2012) and internationally, notably the Boston Biennial (2014). In 2015 her exhibition Paysages-Vêtements tours to Maison de la culture Frontenac and Centre d’exposition Circa (Montreal). She is also a highly regarded curator, arts advocate and administrator. Baillargeon lives and works in Deschambault and Québec City.

Acknowledgements: l’École internationale d’été de l’Université Laval à Percé and Maison des métiers d’art de Québec.


Carole Baillargeon ( Deschambault ) from Biennale du lin on Vimeo.