Nothing is yet in its true form (2015)
Inspirée par les souvenirs de son père qui utilisait une pâte faite à base d’huile de lin et de poudre de craie pour calfater les bateaux du delta de la rivière Parana, près de Buenos Aires, Ivana Brenner se réapproprie cet ancien matériau pour son installation Nothing is yet in its true form créée in situ. Les volutes brutes, à peine formées, du matériau contrastent avec des mouchetures dorées qui se mélangent aux détails architecturaux de l’église. Appliqué par petites touches sur la surface du mur, la pâte, pourtant inerte, reproduit les schémas de croissance d’un champignon et prend l’aspect d’un organisme vivant.
Ivana Brenner a présenté ses installations notamment à la Galerie Alejandra Von Hartz de Miami et au Fondo Nacional de las Artes (Buenos Aires). Après une résidence à la Cité internationale des Arts de Paris, elle a exposé son travail au Musée d’art moderne de la Ville de Paris (2010). Ivana Brenner vit à Buenos Aires.
Inspired by her father’s memories of using putty made from linseed oil and chalk powder to caulk the boats of the Parana River delta near her home in Buenos Aires, artist Ivana Brenner re-appropriates this time-honoured boat-builder’s material to create a site-specific installation in the church at Deschambault. The rough, barely formed curls of the putty are contrasted with flecks of gold lustre that blend harmoniously with the church’s gilded architectural details. Applied in small dabs directly to the surface of the wall, the inert putty mimics the growth patterns of fungi and acquires an association with nature by its ephemerality. Through her intimate interaction with the material, the artist evokes the passage of time and draws a poetic connection between the living and the making of things.
Born in Buenos Aires, Ivana Brenner has presented her installation work in a solo exhibition at Alejandra Von Hartz Gallery in Miami (2011) and in several two-person and group exhibitions, including at Fundación PROA and Fondo Nacional de las Artes (Buenos Aires) and at the Musée d’art moderne de la Ville de Paris (2010). She was recently awarded First Mention at XVII Premio Klemm (2013), and was finalist for the Prize in 2011, 2012 and 2014. In 2009 she was awarded a residency at the Cité Internationale des Arts, Paris.
Ivana Brenner from Biennale du lin on Vimeo.